Mijn klant betaalt niet. Moet ik juridische stappen ondernemen?

incasso

Bijna alle ondernemers krijgen vroeg of laat te maken met een klant die niet betaalt. Dat is natuurlijk enorm vervelend. Je kunt dan zoals dat vaak wordt genoemd ‘juridische stappen’ overwegen. Maar je moet je afvragen of dat altijd de meest aangewezen weg is om te bewandelen. Ik zal hieronder behandelen welke factoren je in overweging zal willen nemen.

‘Juridische stappen’, wanneer wel en wanneer niet?

Bij de overweging om betaling af te dwingen door een jurist, incassobureau of deurwaarderskantoor in te schakelen, zul je in ieder geval de volgende factoren willen betrekken.

De relatie met de klant

Een incassoprocedure kan schadelijk zijn voor de relatie met je klant. Neem daarom in overweging hoe belangrijk de relatie met deze klant voor je is. Mijn vader zei vaak: ‘Niet-betalende klanten, zijn geen klanten. Die gun ik aan de concurrent.’. Ik ben dat uitvoerig met hem eens, maar kan mij voorstellen dat het anders ligt als je maar voor een beperkt aantal opdrachtgevers werkt.

Overigens hoeft het afdwingen van betaling niet altijd schadelijk te zijn voor de relatie. De klant snapt in veel gevallen namelijk heus wel dat je betaald wil worden. Je hebt er per slot van rekening ook gewoon recht op.

In alle gevallen is het trouwens aanbevolen om eerst een vriendelijke herinnering te sturen. Heeft dat geen effect, informeer dan telefonisch naar de oorzaak dat de klant niet betaalt.

Geloofwaardigheid

Als je bij het versturen van een herinnering dreigt met ‘juridische stappen’, moet je het natuurlijk ook wel echt een keer gaan doen. Als je wordt betrapt op bluf, bewijs je jezelf in de regel geen dienst.

De reden dat er niet wordt betaald

Wil de klant niet betalen of kan hij (nog) niet betalen? In het laatste geval zullen juridische stappen niet veel uithalen. De klant is wel bereid te betalen, maar kan dat (momenteel) niet. In veel gevallen doe je er dan verstandiger aan een betalingsregeling te treffen.

Heeft de klant een goede reden, negeer die dan niet. Probeer er samen met de klant uit te komen. In een eventuele procedure krijgt de klant namelijk ook de gelegenheid om verweer te voeren en wil je niet voor verrassingen komen staan.

Daarnaast zijn er natuurlijk ook de klanten die zonder goede reden niet willen betalen. In die gevallen zijn juridische stappen vaak de enige oplossing.

Kosten

Juristen, incassobureaus en deurwaarderskantoren zullen de schuldenaar in de meeste gevallen ook gewoon brieven sturen en dreigen met juridische stappen. Hun boodschap wordt door schuldenaren doorgaans alleen wel serieuzer opgevat dan die van jou.

Betaalt een klant ook nadat hij is aangeschreven door een jurist, incassobureau of deurwaarder niet, dan zul je betaling moeten afdwingen door middel van een juridische procedure. Voor het opstarten van een juridische procedure moeten kosten worden gemaakt. Je moet een deurwaarder (laten) inschakelen om een dagvaarding uit te brengen en je moet aan de rechtbank griffierecht betalen.

Het uitbrengen van een dagvaarding kost een kleine € 100,00 en het griffierecht bedraagt tussen de € 79,00 en € 952,00 (dat is afhankelijk van onder andere de hoogte van de vordering).

De dagvaarding moet natuurlijk ook nog opgesteld worden. Dat kun je zelf doen, maar dat kun je ook laten doen. 

De kosten die je maakt, kun je indien jouw vordering terecht is in veel gevallen verhalen op de schuldenaar. Ze moeten natuurlijk wel door jou worden voorgeschoten.

Bedankt voor het lezen van mijn blog! Ik hoop dat je er iets aan hebt. Heb je hulp nodig bij een niet-betalende klant? Neem dan contact met mij op.

Wil je op de hoogte worden gehouden van nieuwe content? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief. Je ontvangt dan maandelijks boeiende juridische updates.