Betalingstermijn – Dit moet je weten!

Met betrekking tot betalingstermijnen is er wel eens wat verwarring. Gisteren sprak ik bijvoorbeeld een klant en die zei: “Als ik op de factuur zet dat hij binnen X dagen betaald moet worden, dan moeten ze dat toch ook gewoon doen?”. Dat klopt niet. Waarom dat zo is en wat je verder moet weten, behandel ik in dit artikel!

Betalingstermijn op je factuur is niet voldoende!

Een betalingstermijn is iets wat je afspreekt, niet iets wat je eenzijdig oplegt. Je kunt daarom niet volstaan met de vermelding ervan op je factuur, me je moet de betalingstermijn overeenkomen. In veel gevallen gebeurt dat door de betalingstermijn in algemene voorwaarden op te nemen. Wanneer je de klant op de juiste manier aan de algemene voorwaarden bindt, is hij (uitzonderingen daargelaten) ook gehouden om de betalingstermijn na te komen.

Geen betalingstermijn afgesproken, wat nu?

Wat er geldt als je geen betalingstermijn hebt afgesproken, hangt ervan af met wat voor klanten je zaken doet. Heb je zakelijke klanten (of een overheid), dan geldt de wettelijke betalingstermijn van dertig dagen. Doe je zaken met consumenten, dan geldt dat betaling direct kan worden gevorderd. Je vordert betaling door de klant een brief te sturen waarin je hem vraagt om te betalen. Geef de klant in je brief een redelijke termijn om te betalen (bijvoorbeeld 14 dagen).

Bedankt voor het lezen van mijn blog! Ik hoop dat je er iets aan hebt. Wil je op de hoogte worden gehouden van nieuwe content? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief. Je ontvangt dan maandelijks boeiende juridische updates.

Heb je een vraag over de betalingstermijn die je met klanten overeenkomst of die een klant met jou wil afspreken? Neem dan contact met mij op. Ik help je graag verder.